Övningar åk 4-6 - översikt
På denna sida hittar du övningar för åk 4-6 kopplade till Ung förändringskraft.
Övningar åk 4-6 - översikt
Lektion |
Ämnen |
Innehåll |
Ungefärlig tidsåtgång |
SO, NO, SV |
Eleverna får förståelse att det finns många olika aspekter på energikällor och deras påverkan på människa, miljö och samhälle. |
4-6 lektioner |
|
NO, TK |
Eleverna får kunskap om olika energikällor samt vilka som är förnybara och icke förnybara. |
2 lektioner |
|
SO, NO, TK |
Eleverna får förståelse för vad energi är, vad vi använder el till samt att energi används för mycket som vi kanske inte tänker på, det vill säga osynlig energi. |
2 lektioner |
|
BI, GE, SH |
Eleverna får kunskap om vad Globala målen för hållbar utveckling är, samt att många av dem kan kopplas till energi på olika sätt. |
2 lektioner |
|
TK, SO, NO, SV |
Kan energifrågan lösas med hjälp av teknik? Eller är det tekniken som är problemet? |
2 lektioner |
|
SO, NO, SV, HKK |
Eleverna få göra egna ställningstaganden och samtala med varandra. |
1 lektion |
|
ENG, SH |
Eleverna får fundera över hur vi använder energi/el, men också jämföra hur det ser ut i andra länder. De får träna relevanta begrepp på engelska. |
1-2 lektioner |
|
FY, TK, MA, BL |
Eleverna får undersöka och få förståelse för hur värme rör sig mellan föremål och hur detta kan påverkas genom att använda olika material, samt designa sin egen termos. |
3 lektioner |
|
NO, TK |
Eleverna undersöker praktiskt olika energikällor. |
Olika beroende på hur många experiment som genomförs. |
|
IDH, NO, SO |
Eleverna får fundera över vilka fördelar det för med sig om vi får in mer rörelse naturligt i vardagen.
|
1-2 lektioner |
|
Intervju kring förnybar energi
|
SV, SO, NO, TK, MA |
Eleverna undersöker inställningen till olika energikällor hos personer i det lokala samhället för att få förståelse för olika åsikter och argument.
|
2-3 lektioner |
BL, FY |
Eleverna fångar med hjälp av en kamera/mobil sina egna bilder av begreppet energi och gör ett eller flera gemensamma collage. |
2-3 lektioner |
|
BL, NO, SO |
Eleverna får analysera bilder utifrån frågeställningen: Vad är problemet med det vi ser på bilden? |
1 lektion |
|
BI, KE |
Eleverna får fundera över var vi människor får vår energi ifrån utifrån ett odlingsexperiment. De får kunskap om vad fotosyntes är för något. |
1-2 lektioner i uppstarten, sedan lite tid då och då. |
|
Mentor |
Eleverna får jobba med sina tankar och känslor kring klimathotet och även samtala med varandra om detta. |
1-2 lektioner |