NTA är ett helhetskoncept för skolutveckling med syfte att stimulera nyfikenheten och öka intresset för naturvetenskap, teknik och matematik.
Modellen för skolutveckling är främst inriktad på biologi, fysik, kemi, teknik och matematik, men erfarenheter visar på spridningseffekter även till andra ämnen.
NTA-konceptet innehåller metoder för lokalt utvecklingsarbete och vilar på fem grundpelare för skolutveckling och lärande i naturvetenskap och teknik:
- ett frågebaserat, undersökande arbetssätt med experimentet som grund
- tillgång till väl anpassat experimentmaterial i kombination med väl anpassade elev- och lärarhandledningar
- kontinuerlig kompetensutveckling av lärare
- fortlöpande utvärdering av elevernas lärande
- samverkan mellan skolor, kommuner, näringsliv och högskolor/universitet
Läs mer om NTA och skolutvecklingsprogrammet på: www.ntaskolutveckling.nu
För att se vilka temaområden som finns att arbeta med: temaområden
NTA skolutveckling i Borlänge och Falun
På uppdrag av Borlänge och Falu kommun är 2047 Science Center samordnare för NTA Skolutveckling för grundskolan och förskolan. Det är ett mycket uppskattat skolutvecklingsprogram hos pedagogerna eftersom det ger dem goda förutsättningar att kunna bedriva kvalitativ NO/teknikundervisning baserat på det undersökande praktiska arbetet.
Varje förskola/skola har kontaktpersoner utsedda. De fungerar som samordnarens förlängda arm ute på enheterna. Det är via kontaktpersonerna som samordnaren skickar ut information till pedagogerna. De hjälper även till när enheterna beställer sina temautbildningar och temalådor.
Kontaktpersoner 2047 Science Center
Ulrika Lindenäs, samordnare förskolor Borlänge kommun
0243-20 44 80
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Patrik Mikaelsson, samordnare grundskolor Borlänge kommun
0243-42 02 03
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Johan Borg, samordnare NTA Falu kommun
0243-20 44 83
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.