Lärarfortbildningar

För pedagoger i grundskola, grundsärskola och fritidshem
 
Digitalisering - med programmering
Hur kan vi och varför ska vi arbeta med digitala verktyg och programmering i skolan?
Arbeta med programmering i skolan. Hur kan vi göra det och varför ska vi göra det? Boka fortbildning och få svar. Testa olika digitala verktyg att arbeta med i skolan.
 
Välj er fortbildning
Vi erbjuder föreläsning för större grupper och olika workshops för grupper upp till 24 personer. Kombinera föreläsning med workshop för heldagfortbildning. Välj en workshop eller en föreläsning för halvdagsfortbildning. Eller välj att boka två workshops för heldagsfortbildning. Vid bokning av flera fortbildningsdelar ges rabatt på valfri workshop med 2 000 kr.
 
Bokning och information
Kontakta:
Sofia Källström sofia.kallstrom@2047.nu 0243-42 02 02
Marcus Haglöf marcus.haglof@2047.nu 0243-79 39 05/070-214 57 76
Fortbildning genomförs på 2047 Science Center eller i lämplig lokal i er kommun Vid bokning av fortbildning som genomförs i er kommun tillkommer resekostnad. Lokal i er kommun bekostas av er.
 
Föreläsning 
Föreläsning om de nya skrivelserna i Lgr11 och hur de påverkar ämnen i skolan. Varför är de nya skrivelserna viktiga? Hur de ska implementeras i den vardagliga undervisningen så det inte känns krystat eller som något extra som ska göras? Under föreläsningen får pedagoger en grundförståelse för vad de olika programmeringsverktygen är, samt verktyg för hur de kan jobba ämnesövergripande. Tid: 3 timmar Antal platser: 60 platser. Lokal: Genomförs på 2047 Science Center eller i lämplig lokal i er kommun. Hör av er för offert!
 
Workshops 
Vi erbjuder workshop för olika årskurser där vi använder olika digitala verktyg. Workshop startar med kortare teoridel kring bakgrund, digitalisering och ämnesövergripande arbete. Därefter praktiskt arbete med genomgång av verktyget, uppdrag, eget arbete med handledning, samt möjliga lektionsupplägg. Se beskrivningar nedan. Tid: 3 timmar Antal platser: Grupper upp till 12 eller 24. Lokal: Genomförs på 2047 Science Center eller i lämplig lokal i er kommun. Hör av er med önskemål om workshop och antal pedagorer så lämnar vi en offert! 

Enkla programmeringsverktyg förskola/F-3

Vi går igenom olika enkla programmeringsverktyg som lär ut om framförallt sekvenser, men även loopar. Exempel på verktyg är Bluebot, Ozobot, DOC och Osmo. Kan anpassas efter ålder och era behov på förskolan/skolan.

Workshop WeDo 2.0 åk F-4

LEGO® Education WeDo 2.0 är ett projektbaserat material med färdiga beskrivningar och lektionsplaneringar. Det finns flera olika modeller att experimentera med, samt programmera. LEGO-satsen innehåller sensorer och en motor vilket leder till att eleverna enkelt kan lära sig om sekvenser, alternativ och loopar. 


Skolor som beställer minst 10 set LEGO® Education WeDo 2.0 frånVitec MV  via 2047 Science Center  kan boka kostnadsfri workshop i LEGO® Education WeDo 2.0 från 2047 Science Center. Kontakta Röde Nyström,  rode.nystrom@2047.nu eller 0243 - 79 39 24, inför beställning och bokning av workshop.

Workshop Globala Målen för hållbar utveckling åk f-9

Globala målen är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och finns till för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030: Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen.  

Vi går igenom vad de Globala målen är och hur vi kan utgå från dem för att jobba ämnesövergripande i undervisningen och skapa sammanhang och relevans för eleverna.   

Workshop Scratch åk f-9

Scratch är ett web/app-baserat program som finns i två varianter, scratch jr för de yngre och vanliga scratch för senare delen av lågstadiet och uppåt. I båda programmen får eleverna lära sig om sekvenser och loopar, men vanliga scratch går även in i variabler, listor, alternativ och matematik.

Workshop Spike Prime åk 4-9

LEGO® Education SPIKE™ Prime är det optimala verktyget för undervisning i naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap, konst och matematik för elever på mellan- och högstadiet. SPIKE™ Prime kombinerar färgglada LEGO® byggdelar, lättanvänd hårdvara och en intuitiv dra-och-släpp-kodning som bygger på Scratch.


Skolor som beställer minst 10 set SPIKE™ Prime från Vitec MV  via  2047 Science Center  kan boka kostnadsfri workshop i SPIKE™ Prime från 2047 Science Center. Kontakta Röde Nyström,  rode.nystrom@2047.nu eller 0243 - 79 39 24, inför beställning och bokning av workshop.

Workshop EV3 åk 4-9

LEGO® MINDSTORM® Educations EV3 är ett material som kan kombineras till flera olika motordrivna maskiner. EV3 innehåller tre motorer, trycksensor, ultraljudssensor, färgsensor samt ljussensor som alla kan användas i programmering. Programmering med EV3 lär främst elever om sekvenser, men även alternativ, variabler, loopar och matematik. 


Skolor som beställer minst 10 set LEGO® MINDSTORM® Educations EV3 frånVitec MV  via  2047 Science Center  kan boka kostnadsfri workshop i LEGO® MINDSTORM® Educations EV3 från 2047 Science Center. Kontakta Röde Nyström, rode.nystrom@2047.nu eller 0243 - 79 39 24, inför beställning och bokning av workshop.

Workshop Micro:bit åk 4-9

Micro:bit är en enkortsdator som är tålig och kan programmeras till t ex termometer, trafikljus, stegräknare, tärning, reklamskylt. Det går att programmera spel och spela musik via den. Micro:bit kan programmeras med block, javascript eller python. Elever kan effektivt lära sig om till exempel sekvenser, loopar, alternativ, matematik och variabler.

Priser
ENTRÉ
Barn: 60 kr
Vuxna: 100 kr
Pensionär: 80 kr
 
PLANETARIET
Planetarium+entré barn: 100 kr
Planetarium+entré vuxen: 140 kr
Planetarium+entré pensionär: 120 kr
 

MER INFO
Mer info om tider och priser
Priser för skolklasser

Kontaktuppgifter:
Besöks- och leveransdress:
Jussi Björlings väg 25
784 32 Borlänge
(Galaxen)

Postadress:
Box 901
781 29 Borlänge  

Tel:
0243-79 39 00 (må-lö kl 10.00-17.00)

E-post:
info@2047.nu

Personal

Faktureringsinformation


2047SC hemsida