Skolbesök

Skolbesök under vardagar och terminstid
När ni besöker 2047 Science Center betalar ni entré samt kostnad för pedagogiska aktiviteter (planetariet, experiment/laborationspass etc). Läs mer om villkor och priser. Borlänges kommunala skolklasser och förskolegrupper - gratis entré till 2047 Science Center på vardagar under terminstid!
  
På egen hand eller pedagogiska program? Möjligheter att äta matsäck? Läratips
Skolgrupper kan gå på egen hand bland de interaktiva experimentenoch/eller boka ett skolprogram med våra duktiga pedagoger. Läs mer om de vår experimentmiljö. Nedan hittar ni länkar till de olika skolprogrammen för olika åldrar. 
Läs mer om syftet med våra skolprogram, om möjligheterna att äta på 2047 Science Center, lärartips inför besöket och om kulturbuss här.
 

Projekt

Lördag 27/4 2024 fokuserar vi extra mycket på LEGO i alla dess former, och det finns något skoj för alla åldrar. Som besökare kan du både bygga själv och inspireras av extremt duktiga byggare som visar upp sina skapelser. Dessutom kan du höra Eva Svartkrut och Jonas Wide berätta om hur det var att delta i programmet LEGO Masters på TV4. För dig som vill testa att programmera med LEGO finns det både enklare uppdrag och mer avancerade utmaningar. Självklart går det även att utforska experimentmiljön och se visningar i vårt planetarium.

Välkommen till en maxad LEGOLÖRDAG på 2047 Science Center!

 

ÖPPETTIDER OCH PRISER:

Öppettider lördag 27/4: kl. 10.00–17.00
Ordinarie entréavgifter gäller under dagen: Barn 60 kr, vuxna 100 kr, pensionär 80 kr.
Nyfikna människor i alla åldrar är välkomna, men barn under 10 år ska delta i vuxens sällskap.

  

Legoutställning med Swebrick

Medlemmar från föreningen Swebrick ställer ut sina häftiga Legobyggen. Fantasifulla miljöer och kreativa konstruktioner som inspirerar och imponerar.
Tid: 10.00–17.00

 

Föreläsning om LEGO och TV4-programmet LEGO Masters

Eva Svartkrut och Jonas Wide som tävlade i LEGO Masters berättar om hur det var att delta i det populära programmet på TV4. Eva Svartkrut kommer från Lindesberg och arbetar som lärare, men på fritiden är det fullt fokus på LEGO. Hon har bland annat ställt ut sina makalösa byggen på olika Legofestivaler. Jonas Wide från Ludvika jobbar som ingenjör på Hitachi Energy. Hans stora intressen är LEGO, foto, historia och teknik. Ända sedan LEGO släppte sina ”Lord of the Rings”-set är Jonas fast.

Tid: kl. 12.00 samt kl. 14.15. Föreläsningen tar cirka 30 minuter.
Plats: Planetariet
Övrigt: 38 platser per föreläsning. Gratis biljett hämtas i kassan. Först till kvarn!

 

Bygg och programmera med LEGO SPIKE Essential

Bygg spännande modeller efter instruktioner och gör kluriga programmeringar. Du kan få Legobyggen att röra på sig, låta och blinka med hjälp av motorer och sensorer. Denna aktivitet passar bra för de lite yngre, eller om du aldrig testat blockprogrammering tidigare.

Tid: kl. 10.30-12.00 samt kl. 13.00–15.00
Plats: Sal Strömme, våning 2
Övrigt: Drop-in, max 30 deltagare åt gången. Alla åldrar, under 10 år i sällskap med vuxen.

 

Konstruera en sumorobot med LEGO SPIKE Prime

Bygg och programmera en robot och utmana andra besökare och personalen på 2047 Science Center. Målet är att roboten ska hitta sin motståndare och trycka ut den ur sumoringen, en så kallad Dohyō. Denna aktivitet passar extra bra för dig som vill skapa egna tekniska lösningar och testa lite mer avancerad programmering.

Tid: kl. 10.30-12.00 samt kl. 13.00–15.00
Plats: Sal Fuglesang, våning 2
Övrigt: Drop-in, max 30 deltagare åt gången. Alla åldrar, under 10 år i sällskap med vuxen.

 

Skapa med LEGO

Vi rensar förråden och ställer fram mängder med osorterat LEGO som besökare kan bygga med under dagen. Passa också på att skapa "brickgraffiti" på vår stora Legovägg.
Tid: 10.00–17.00

 

Robotkampen

OBS! Endast föranmälda lag. Sista anmälningsdag är måndag den 22 april!
Robotkampen är en tävling med datastyrd LEGO för teknik- & tävlingsintresserade i åldern 10–99 år. Uppdraget i Robotkampen är hemligt fram till tävlingsdagen, då det presenteras för de tävlande under morgonen. Besökare som inte deltar i tävlingen kan följa deltagande lag under dagen fram till och med eftermiddagens tävlingar. Garanterat intressant och rafflande! Läs mer om Robotkampen på en separat sida.

Tid: Föranmälda lag samlas kl. 08.45. Tävlingarna avgörs kl. 15.00-16.00
Plats: Sal Stenberg

 

PLANETARIEVISNINGAR

Upplev rymden i våra planetarievisningar! I filmen Astronaut får du lära dig om hur det är att leva i rymden som astronaut. I Solsystemet guidas du av en av våra kunniga guider och du får även se stjärnbilderna på vår stjärnhimmel. I filmen Solen – en levande stjärna undersöker vi solen. Hur är solen jämfört med andra stjärnor? Hur producerar solen all sin energi?

Läs mer om filmer och planetarieprogram på webbsidan om planetariet.

Kl. 11.00 Astronaut (film) Cirka 25 minuter.
Kl. 13.00 Solsystemet (visning med planetarieguide) Cirka 40 minuter.
Kl. 15.00 Solen – en levande stjärna (film) Cirka 25 minuter.

Planetarievisningarna passar alla som är 6 år och äldre, eftersom yngre barn ofta har svårt att sitta still i planetariet under hela programmet. Läs mer om filmer och planetarieprogram på webbsidan om planetariet.

Kostnad planetarievisning: 40 kronor (utöver entréavgift). Biljetter köps/bokas i receptionen på 2047 Science Center. 38 platser per visning. Först till kvarn!

 

EXPERIMENTMILJÖN

Som vanligt är det fritt fram utforska alla delar av vår experimentmiljö. Här finns interaktiva experiment som du kan upptäcka och fascineras av. Du kan bland annat väga dina utsläpp på Klimatvågen, leta efter metaller i Mineraljakten, upptäcka en modern gruva med VR-teknik och bygga bilar och tävla i bilbanan. Roligt och lärorikt för alla åldrar!
Läs mer om allt spännande på webbsidan om experimentmiljön.

I projektet Modern Mines samverkar nio olika science center för att skapa en VR-upplevelse, lärmiljöer och pedagogiska program om gruvan och dess roll för ett hållbart samhälle. 2047 Science Center leder och samordnar projektet tillsammans med Technichus Science Center i Härnösand. 

Syftet med projektet är att öka medvetenheten både om gruvans möjligheter och utmaningar kopplat till en hållbar omställning och det ökade behovet av metaller och mineral som detta kan medföra. Projektet berör här gruvindustrins omställning, målkonflikter, cirkulär ekonomi, kompetensförsörjning och intresset för geologi.

 

VR-miljöer och pedagogiska program

Projektet utgår ifrån VR-applikation SIMS VR-Gruva, där deltagande Science Center både undersöker applikationen för pedagogisk verksamhet samt hur robusta VR-miljöer kan utvecklas och användas i besöksmiljöer. Deltagande Science Center stärker i projektet även sina utställningsmiljöer med koppling till geologi och gruvor. De olika pedagogiska program som skapas i projektet riktar sig mot mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. 

I samverkan med forskare och skola tas under projektet två pedagogiska program fram. Det ena programmet behandlar frågan om behovet av metaller och mineral genom ett pass som kombinerar digitala och fysiska verktyg. I det andra programmet får eleverna lära sig mer om målkonflikterna vid en gruvetablering genom ett rollspel. 

 

Cirkulär ekonomi och modern teknik

Kring VR-miljöerna i olika Science Centers utställningsmiljö växer det också fram experiment och lärandeobjekt för att väcka intresse och nyfikenhet för projektets syfte och mål. I dessa utställningsmiljöer får du bland annat undersöka behovet av metaller och mineral för modern teknik, hur cirkulär ekonomi fungerar samt prospektering och geologi. 

 

Projektet finansieras av det strategiska innovationsprogrammet Swedish Mining Innovation. 

I projektet Innovationskraft – som under 2022 riktar sig till gymnasiet – får elever lösa verkliga utmaningar som lokala och globala företag och organisationer ställs inför. Efter en innovationsprocess ledd av vår personal på 2047 Science Center får eleverna presentera sin lösning för uppdragsgivaren.

 

Fokus på hållbar utveckling

Uppdragen som eleverna får ska vara tydligt definierade hållbarhetsutmaningar där deras lösningar kan göra skillnad på systematisk nivå. Genom insatsen får eleverna öva sina entreprenöriella förmågor, lära sig arbeta processinriktat och samtidigt uppvisa förmågor och färdigheter i den kurs som gymnasieuppdraget är kopplat till. 

 

Innovationskraften ska öka

Genom projektet vill föreningen Svenska Science Centers undersöka hur konceptet kan etableras och på längre sikt öka elevernas entreprenöriella förmågor och delaktighet i verkliga hållbarhetsutmaningar, samt om insatsen kan utgöra ett försteg till framtida gymnasiearbeten.

 

Finansiering från Skolverket

Med bidrag från Skolverket utvecklas konceptet av Svenska Science Centers med 2047 Science Center som huvudsaklig utförare. Ytterligare fem science center deltar i arbetet för att säkerställa relevans och förankring i skolan.

 

 

Skolhackathon är ett spännande koncept där elever i åk 4–6 får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. 2023 handlar uppdraget om att bygga ”Det klimatneutrala samhället”.

Anmälan är öppen fram till 29 september 2023. 

Skolhackathon i Dalarna arrangeras av Ung Företagsamhet i samarbete med 2047 Science Center. 

 

Vad är Skolhackathon?

Ett Skolhackathon är ett uppdrag där deltagarna löser samhällsutmaningar på ett innovativt sätt och som avslutas med en tävling för de som vill vara med.

Att delta i Skolhackathon ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande, med kopplingar till flera ämnen i läroplanerna för årskurserna 4–6 i grundskolan, samt för anpassad grundskola och specialskolan.

Ytterligare info om Skolhackathon, kontaktuppgifter och länk till anmälningssida finns på Ung företagsamhets webbplats.

En presentation av projektet finns även i en kort film om Skolhackathon.

  

Fortbildning och stöd för lärare

Lärare erbjuds en inledande kick-off, utbildning i hur Minecraft Education kan användas som digitalt verktyg i undervisningen samt en genomgång av utbildningsmaterialet "Vårt Samhälle". Kontakta Ung Företagsamhet Dalarna för tillgång till utbildningsmaterialet och ytterligare information.

 

Hållpunkter för årets Skolhackathon

12/9 – Digital träff för lärare som vill veta mer om Skolhackathon (Kl. 15.00-15.30)
29/9 – Anmälan stänger!
V.40–42 – Fortbildning på skolorna i utbildningsmaterialet ”Vårt samhälle”.
4/10 – Årets uppdrag "Det klimatneutrala samhället" släpps!
17/10 – Digital kick-off för anmälda skolor.
V.45–51 – Arbetsperiod 1 – bygga prototyp.
V.48–50 – Fortbildning i Minecraft.
V.2–5 – Arbetsperiod 2 – Bygga i Minecraft.
V.6 – Regional och nationell final. 

 

Skolhackathon 2022

Under hösten 2022 deltog mellanstadieelever i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Stockholm, Skaraborg och Gotland i ett skolhackathon. Eleverna arbetar med samhällsutvecklingsfrågor och använder bland annat Minecraft Education som undervisningsverktyg. I Dalarna är det mellanstadieskolor i Avesta, Hedemora och Säter som representerar länet.

Vinnare regionfinal Dalarna 2022:

- Första pris: Klass 6 Gul från Olympicaskolan i Hedemora 
- Andra pris: Klass 6 Blå från Olympicaskolan i Hedemora
- Tredje pris: Årskurs 6 från Stora Skedvi skola 

Skolhackathon 2022 i pressen

Under hösten 2022 jobbade många flitiga mellanstadieelever i Säter, Hedemora och Avesta arbetat med projektet Skolhackaton. Enbacka skola fick besök av nättidningen Säter News, som i en artikel berättar om hur eleverna arbetar med uppgifterna.

"– Skolhackaton är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap och där man använder Minecraft Education som undervisningsverktyg.", som vår pedagog Linda berättar i artikeln.

Men först får alltså eleverna fundera, skissa och bygga modeller, vilket framgår i artikeln som går att läsa på webbplatsen Säter News.

Säter news besökte även sjätteklassarna i Stora Skedvi som vann tredje pris i den regionala tävlingen. I artikeln får vi se hur klassen tar emot diplom, en pokal och tusen kronor till klasskassan.

Vinnare i den regionala finalen blev Olympicaskolans klass 6 Gul i Hedemora. Förutom en prissumma på 2 000 kronor till klasskassan gick de även vidare till riksfinalen som avgjordes 6 december. Allt detta går att läsa om i Södra Dalarnes Tidning.

 

 

 

 

Ett viktigt verksamhetsområde för 2047 Science Center är vår projektverksamhet i samarbete med näringsliv, skola och akademi.

Projekten­­ vi driver kan skilja sig mycket åt, men har ofta sin utgångspunkt i att främja långsiktig kompetensförsörjning inom tekniska och naturvetenskapliga yrken eller att bidra till utveckling av pedagogik inom teknik och naturvetenskap.

En röd tråd genom de flesta projekten är Agenda 2030 och de globala målen.

Under menyn Projekt finns information om alla aktuella projekt som 2047 Science Center arbetar med.

Matsvinn

I Dalarnas 15 kommuner pågick projektet Minska matsvinnet i Dalarna under låsåret 2020/2021 med fokus på att minska matsvinnet i alla skolkök. Målet är att halvera matsvinnet till 2030.
En del av projektet vänder sig till elever och pedagoger i grundskolan där 2047 Science Center har tagit fram ett pedagogiskt material. En annan del av projektet vänder sig till skolkökspersonal.
Ladda ner det pedagogiska materialet här.
 

FIRST LEGO League

Vad är FIRST LEGO League

FIRST LEGO League (FLL) är en ämnesövergripande tävling för ungdomar 10-16 år. Tävlingen har ett nytt tema varje år och projektperioden är alltid 8 veckor.

De tävlande lagen har tre huvuduppgifter
- Bygga och programmera en robot
- Arbeta fram lösningar inom årets tema
- Marknadsföra och profilera sitt lag
 
 

FIRST LEGO League Explore

Vad är FIRST LEGO League Explore (FLL Explore)

FLL Explore är ett ämnesövergripande projekt för barn 6-9 år. FLL Explore har ett nytt tema varje år och projektperioden är alltid 8 veckor och pågår från september-november. Projektet avslutas alltid med att FLL Explore-lagen får visa upp sitt arbete på Fryshuset i Borlänge i samand med de äldre barnens FLL Challenge-turnering.

De tävlande lagen har två huvuduppgifter
- Bygga en modell med LEGO
- Tillverka en affisch

Läs mer om FIRST LEGO League Explore här!

Teknikmässan

En mässa på Galaxen i Borlänge med inspiration och information om teknikyrken och teknikföretag för elever i årskurs åtta och i årskurs 2 på gymnasiet.
Vilka teknikyrken finns? Vad innebär jobbet? Vilka utbildningar finns att söka?
 

Teknikmässan sker i vägledningssyfte för att öka intresset för naturvetenskapliga och tekniska utbildningar, samt för att visa bredden av yrken inom teknikområdet. På Teknikmässan möter eleverna teknikföretagen på olika sätt. I 25-minutersföreläsningar i olika konferensrum/salar på Galaxen samt i två mässhallar där företagen är utställare. Under föreläsningar möter elever representanter från företagen som berättar om sina yrken, studieval och om företagen de arbetar på. I mässhallarna har eleverna möjlighet att träffa alla de företag som medverkar på mässan.
 
Teknikmässan 2023 – 15 & 16 mars
Teknikmässan 2023 sker återigen fysiskt på Galaxen efter två digitala mässor 2021 & 2022.  Teknikmässan samarbetar med ett trettiotal företag och teknikutbildningar som kommer att finnas respresenterade under de två mässdagarna. Den 15 mars välkomnar vi elever i årskurs 2 från teknik- och naturvetenskapliga programmen på gymnasiet i hela Dalarna och den 16 mars välkomnar vi elever i årskurs 8 från Falun och Borlänge till Teknikmässan. Teknikmässan arrangeras av Teknikerjakten i samarbete med Högskolan Dalarna, 2047 Science Center och Ljungbergsfonden.
 
Du kan läsa mer om Teknikmässan på teknikmassan.se.
 
 

Robotkampen

Vad är Robotkampen?
Robotkampen är en 1-2 dagarsstävling med datastyrt robot-LEGO för alla teknik- & tävlingsintresserade i åldern 10-99 år. Robotuppdraget är hemligt fram till tävlingsdagen. Tävlingsdatumet är under våren varje år.
 
Frågor
Frågor om tävlingen besvaras av 
Röde Nyström 0243 - 79 39 24

Läs mer om tävlingen här!

 

Maker Tour - Mot Nya Höjder

Öka dina elevers intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Anmäl din klass till Maker tour – Mot nya höjder

Maker tour – Mot nya höjder är ett utbildningskoncept som gör det enkelt för dig som lärare att öka dina elevers intresse för naturvetenskap, teknik och matematik.

I Maker tour – Mot nya höjder gör elever spännande utmaningar och får belöningar för sitt arbete. Skolorna får dessutom besök av en maker-buss som utbildar både elever och lärare i teknikutveckling och programmering – allt helt kostnadsfritt.

Priser 
ENTRÉ
Barn: 60 kr
Vuxnen: 100 kr
Pensionär: 80 kr
 
PLANETARIET
40 kr/visning + entréavgift
Åldergräns; 6 år och uppåt
 
Ordinarie öppettider
Måndag; Stängt
Tisdag–fredag: 10.00-16.00
Lördag: 10.00-17.00
Söndag: stängt
 

Rgeular opening hours
Monday: Closed
Tuesday-Friday: 10 am – 4 pm
Saturday: 10 am – 5 pm
Sunday: Closed
 
 

 

Kontaktuppgifter:
Post- och leveransadress:
Jussi Björlings väg 25
784 32 Borlänge
 
Tel:
0243-79 39 00
Telefonväxeln är öppen under öppettiderna till vänster

E-post:
info@2047.nu

Personal

Faktureringsinformation


2047SC hemsida